måndag 4 maj 2009

Fjärde uppgiften - dela bilder och filmer

Denna uppgift har jag varit lite kluven till. Jag vill inte dela personliga bilder och filmer. Redan tidigare har jag använt mig av Youtube och då framför allt i hobbysammanhang. Har hittat många intressanta dans- och musikfilmer. Har också provat att ladda ner och spara några av de mest intressanta.
Nu har jag provat på både att ladda ner film och att ladda foto och bäddat in dem i bloggen. Det är bra att vi hela tiden blir medvetna om rättigheterna till bilder och filmer som man lägger ut i dessa olika applikationer. Det är också bra att fundera över vilka bilder som ska vara privata och vilka man kan tänka sig att dela med andra.
Finns många yrkesmässiga användningsområden - att dela och spara bilder från arbetsplatser eller som kan vara lämpliga att användas i undervisningssammanhang är ju bara av godo. Kommer säkert att fortsätta använda både Flickr och Youtube framöver.

Inga kommentarer: